Zaufanie jest fundamentem społeczności Airbnb, w której miliony ludzi na całym świecie ufają sobie nawzajem, podróżując lub przyjmując gości na pobyt, atrakcję bądź usługę.
Kluczowym elementem budowania tego zaufania jest weryfikacja tożsamości naszych użytkowników. Nasz proces weryfikacji tożsamości to szereg kroków, które podejmujemy, aby upewnić się, że użytkownicy w naszej społeczności są autentyczni, dzięki czemu wszyscy mogą czuć się pewniej podczas korzystania z Airbnb. Aby korzystać z naszej platformy, każdy gospodarz, nowy współgospodarz i gość dokonujący rezerwacji musi mieć zweryfikowaną tożsamość.
Chociaż żaden proces nie jest idealny, ma to na celu zminimalizowanie nieuczciwych zachowań, promowanie bezpieczeństwa i umożliwienie ważnych, autentycznych interakcji w naszej społeczności.
Uwaga: nasz proces weryfikacji tożsamości obejmuje sprawdzenie danych osobowych na podstawie wiarygodnych źródeł zewnętrznych lub dokumentu tożsamości. Proces ten jest zabezpieczony przed oszustwami, ale nie można zagwarantować, że każdy użytkownik jest osobą, za którą się podaje.
Dzięki weryfikacji tożsamości gospodarzy i gości możemy:
Wymagamy, aby główni gospodarze, nowi współgospodarze i goście dokonujący rezerwacji przeszli weryfikację tożsamości w przypadku wszystkich pobytów, usług i atrakcji na Airbnb.
Weryfikacja tożsamości oznacza sprawdzenie niektórych danych osobowych, takich jak imię i nazwisko, adres, numer telefonu lub inne dane kontaktowe, przy użyciu zaufanych źródeł zewnętrznych lub dokumentu tożsamości. W niektórych przypadkach możemy to zrobić bez podawania przez Ciebie dodatkowych informacji. W innych sytuacjach być może będziemy musieli poprosić o dodatkowe dane, o których piszemy poniżej.
Niektórzy użytkownicy w ramach procesu weryfikacji tożsamości mogą potwierdzić swoją tożsamość za pomocą technologii rozpoznawania twarzy.
Metody weryfikacji tożsamości mogą się również różnić w zależności od regionu. Na przykład użytkownicy z Korei Południowej mogą w tym celu korzystać z certyfikatów wystawianych przez firmy zewnętrzne.
Bez obaw – żadne dane osobowe podane na potrzeby weryfikacji tożsamości nie zostaną udostępnione gospodarzom ani gościom Airbnb i będą one przetwarzane zgodnie z naszą Polityką prywatności.
Jeśli nie możesz potwierdzić swojej tożsamości na za pomocą tych danych, w wyjątkowych przypadkach możliwe jest ukończenie tego procesu przy użyciu innego dokumentu, np. aktu małżeństwa lub decyzji sądu.
Uwaga: gospodarze mogą zostać poproszeni o potwierdzenie dodatkowych informacji, takich jak adres domowy lub obywatelstwo, oraz innych szczegółów, jeśli przyjmują gości jako firma. Jeśli mieszkasz w UE i uzyskujesz dochód z wynajmu, organizowania atrakcji lub pełnienia roli współgospodarza albo Twój dochód pochodzi z oferty zlokalizowanej w UE, poprosimy Cię również o potwierdzenie dodatkowych danych podatnika.
Jako gość musisz potwierdzić swoją tożsamość, gdy rezerwujesz pobyt, usługę lub atrakcję. Na ogół wystarczy to zrobić tylko raz, a my przeprowadzimy Cię przez wszystkie niezbędne kroki.
Zwykle dzieje się to w momencie dokonywania płatności – wtedy podamy Ci konkretny termin ukończenia weryfikacji. W tym czasie Twoja rezerwacja ma status oczekującej, a inni goście nie mogą zarezerwować wybranego przez Ciebie terminu. Wyślemy również powiadomienia – takie jak e-maile, SMS-y i przypomnienia push, w zależności od Twoich preferencji – aby pomóc Ci zdążyć przed upływem terminu. Jeśli nie ukończysz weryfikacji w tym czasie, Twoja rezerwacja nie zostanie potwierdzona.
Pamiętaj, że może możemy poprosić Cię o ponowne potwierdzenie tożsamości, jeśli na koncie zmienisz swoje imię i nazwisko lub zaktualizujesz inne informacje. Możemy to zrobić też z innych powodów, na przykład gdy wykryjemy ryzyko.
Jeśli poprosimy Cię o ponowne potwierdzenie tożsamości, możemy natychmiast zweryfikować Twoją tożsamość, korzystając z podanych przez Ciebie informacji, takich jak imię i nazwisko oraz dane kontaktowe, lub możemy poprosić Cię o wykonanie innych kroków weryfikacyjnych. W takim przypadku nie wpłynie to na żadne zarezerwowane przez Ciebie wyjazdy, ale nie będziesz w stanie rezerwować nowych, dopóki nie zweryfikujemy tej zmiany.
Uwaga: jeśli próbujesz dokonać rezerwacji, musisz jak najszybciej przesłać potrzebne informacje. Jeśli zameldowanie przypada w ciągu 12 godzin, masz godzinę na ukończenie weryfikacji. W przeciwnym razie musisz ukończyć weryfikację w ciągu 12 godzin od dokonania rezerwacji. Twoja rezerwacja w tym czasie ma status oczekującej i nie zostanie potwierdzona, jeśli nie uda Ci się ukończyć weryfikacji przed wyznaczonym przez nas terminem.
Jeśli zaczynasz przyjmować gości, swoją tożsamość musisz potwierdzić, gdy tworzysz ofertę pobytu, usługi lub atrakcji po raz pierwszy lub jeśli zaproszono Cię do roli nowego współgospodarza oferty. Gospodarze nie mają ustalonego limitu czasu na weryfikację, ale Twoja oferta nie zostanie opublikowana, dopóki jej nie ukończysz. Oznacza to, że nie możesz przyjmować rezerwacji, dopóki Twoja tożsamość nie zostanie zweryfikowana. Podobnie jako nowy współgospodarz oferty musisz ukończyć weryfikację, zanim zaakceptujesz zaproszenie.
Pamiętaj, że możemy poprosić Cię jako gospodarza lub współgospodarza o ponowne potwierdzenie tożsamości, jeśli na koncie zmienisz swoje imię i nazwisko lub zaktualizujesz inne informacje. Możemy to zrobić też z innych powodów, na przykład gdy wykryjemy ryzyko.
Jeśli masz obowiązek przejść ponowną weryfikację tożsamości jako główny gospodarz, wymóg ten nie będzie mieć wpływu na Twoje dotychczasowe rezerwacje, ale kalendarze wszystkich ofert zostaną zablokowane, dopóki nie ukończysz tego procesu. Współgospodarze, którzy nie są głównymi gospodarzami ofert, mogą zostać z nich usunięci, jeśli nie przejdą weryfikacji tożsamości w wymaganym terminie.
Weryfikacja tożsamości zwykle trwa mniej niż godzinę od przesłania przez Ciebie danych. Czas ten może się różnić w zależności od kraju, w którym mieszkasz, i podanych przez Ciebie informacji.
Upewnij się, że przesłane przez Ciebie dane są prawidłowe, zgodne ze stanem faktycznym i aktualne. W przeciwnym razie weryfikacja może potrwać dłużej lub będziemy musieli skontaktować się z Tobą i poprosić o dodatkowe informacje.
Jeśli jesteś gościem dokonującym rezerwacji – pamiętaj, aby ukończyć weryfikację w wyznaczonym przez nas terminie. W tym czasie Twoja rezerwacja ma status oczekującej, a inni goście nie mogą zarezerwować wybranego przez Ciebie terminu. Wyślemy również powiadomienia – takie jak e-maile, SMS-y i przypomnienia push – aby pomóc Ci zdążyć przed upływem terminu.
Po przeprowadzeniu weryfikacji otrzymasz znaczek potwierdzający Zweryfikowaną tożsamość. Twój znaczek weryfikacji jest widoczny na Airbnb w postaci czerwonego znaczka z symbolem zaznaczonego pola wyboru obok zdjęcia profilowego, a Twój status weryfikacji też jest widoczny wraz z linkiem Tożsamość zweryfikowana na Twoim profilu. Jeśli jesteś gospodarzem, Twój znaczek i link Tożsamość zweryfikowana mogą być również widoczne w sekcji gospodarza Twojej oferty. Gdy klikniesz kartę profilu użytkownika lub link Tożsamość zweryfikowana, zobaczysz miesiąc i rok, w którym użytkownik po raz pierwszy ukończył proces weryfikacji tożsamości na Airbnb. Pamiętaj, że niektórzy użytkownicy mogli tymczasowo utracić status zweryfikowanej tożsamości lub zostali ponownie zweryfikowani po tej dacie.
Jeśli jesteś gospodarzem, który prowadzi działalność jako duże przedsiębiorstwo, być może masz wiele kont, za pomocą których zarządzasz swoimi ofertami. W takich przypadkach na połączonych kontach gospodarza nie zawsze może być widoczny znaczek Zweryfikowana tożsamość, nawet jeśli proces weryfikacji firmy został ukończony.
Jeśli zmienisz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, lub usuniesz dokument tożsamości ze swojego konta, możesz utracić znaczek zweryfikowanej tożsamości. Aby móc znowu rezerwować pobyty lub przyjmować gości, musisz wówczas ponownie przejść proces weryfikacji.
Airbnb nie udostępnia Twojego dokumentu tożsamości gospodarzowi podczas dokonywania rezerwacji. Gospodarz może jednak poprosić Cię o niego później, jeśli w momencie rezerwowania opis oferty informował o takim wymogu i to uzasadniał. Musi być to również wymagane ze względów prawnych lub ze względu na zgodność z przepisami, jak określono w zasadach Airbnb dotyczących działań poza platformą.
W niektórych regionach przepisy zobowiązują gości do zarejestrowania się w lokalnym urzędzie. Można to zrobić bezpośrednio lub w miejscu zakwaterowania, gdzie w imieniu lokalnych władz zajmie się tym gospodarz. Innymi słowy, jeśli rezerwujesz pobyt w regionie, w którym ma to zastosowanie, gospodarz pensjonatu ze śniadaniem, hostelu, hotelu lub innego miejsca zakwaterowania na Airbnb może poprosić Cię o rejestrację.
Nasza społeczność opiera się na zaufaniu. Podstawowym elementem zdobywania zaufania jest jasne określenie, w jaki sposób wykorzystujemy Twoje dane.
Do przekazanych przez Ciebie informacji dostęp mają tylko upoważnieni pracownicy Airbnb i upoważnieni usługodawcy zewnętrzni, a wszystkie dane są przechowywane i przesyłane w bezpieczny sposób. Udostępniamy Twoje dane osobowe upoważnionym zewnętrznym dostawcom usług na potrzeby procesu weryfikacji tożsamości, np. w celu potwierdzenia tożsamości, uwierzytelnienia dokumentów i weryfikacji przeszłości (o ile jest to dozwolone przez obowiązujące prawo).
Twój dokument tożsamości usuwamy po upływie określonego okresu przechowywania, który jest zgodny z celami przetwarzania – chyba że jesteśmy prawnie zobowiązani do jego zachowania. Pamiętaj, że po usunięciu Twojego dokumentu tożsamości nadal przechowujemy niektóre pochodzące z niego informacje – takie jak data urodzenia – w celu zarządzania kontem, zapewnienia zgodności z prawem i ogólnego bezpieczeństwa.
Dane zebrane podczas weryfikacji tożsamości przetwarzamy w celach określonych w naszej Polityce prywatności. Poniżej znajdują się przykłady gromadzonych przez nas danych i celów, w jakich możemy je wykorzystać.