Przejdź do treści
    Przejdź dalej, aby uzyskać proponowane wyniki
    5 maja: ważne informacje od Airbnb

    5 maja: ważne informacje od Airbnb

    Epidemia COVID-19 zmieniła branżę turystyczną. Musieliśmy dzisiaj przekazać przykrą wiadomość.
    Autor: Airbnb, 5 maj 2020
    Przeczytasz w 6 min
    Zaktualizowano 6 maj 2020

    Epidemia COVID-19 bardzo zmieniła branżę turystyczną. Dlatego jesteśmy zmuszeni zredukować liczbę pracowników Airbnb. W tym tygodniu chcemy zadbać przede wszystkim o naszych pracowników, dlatego bardzo prosimy o wyrozumiałość. Czego możesz oczekiwać w przyszłym tygodniu:

    • Będziemy nadal odpowiadać Wam w mediach społecznościowych i w Centrum społeczności; zespół obsługi społeczności również jest do Waszej dyspozycji
    • Skontaktujemy się z niewielką grupą liderów społeczności z całego świata, aby poznać ich opinie i zebrać pytania
    • Brian Chesky, nasz prezes, 13 maja poprowadzi Aktualności dla Gospodarzy, odpowie na najczęstsze pytania i odniesie się do najważniejszych kwestii

    Będziemy nadal wspierać Ciebie i Twoich gości, aby pomóc Ci odbudować działalność. Wkrótce skontaktujemy się z Tobą.

    Prezes i współzałożyciel Airbnb, Brian Chesky, skierował dziś do pracowników Airbnb następującą wiadomość.

    * * *

    Do: Światowy Zespół Airbnb
    Temat: Ważne informacje

    Drogi Pracownicy Airbnb,

    Już po raz siódmy kontaktuję się z Wami ze swojego domu. Za każdym razem miałem do przekazania dobre i złe wiadomości. Dzisiejsze natomiast będą bardzo smutne.

    Pytany wcześniej o zwolnienia mówiłem, że niczego nie można wykluczyć. Dzisiaj muszę potwierdzić, że zmniejszamy liczbę osób zatrudnionych w Airbnb. Dla firmy takiej jak nasza, która swoją misję buduje na poczuciu przynależności, jest to bardzo trudna sytuacja. A jeszcze trudniejsza będzie dla tych, którzy muszą opuścić szeregi Airbnb. Chciałbym dokładnie wyjaśnić powody swojej decyzji. Opowiem też o tym, jak zamierzamy wspierać zwolnione osoby i co będzie dalej.

    Chciałbym najpierw wyjaśnić, dlaczego podjęliśmy tę decyzję. Doświadczamy wszyscy najbardziej wstrząsającego kryzysu w naszym życiu, który praktycznie sparaliżował całą branżę turystyczną. Firma Airbnb mocno ucierpiała. Szacujemy, że nasze tegoroczne przychody nie osiągną nawet połowy tego, co zarobiliśmy w 2019 roku. W reakcji na ten kryzys zgromadziliśmy kapitał o wartości 2 miliardów USD i zadecydowaliśmy o drastycznym obcięciu kosztów w niemal każdym obszarze działalności Airbnb.

    Wszystkie te działania były potrzebne, ale okazało się, że trzeba pójść o krok dalej, kiedy zmierzyliśmy się z dwiema kwestiami:

    1. Nie wiemy dokładnie, kiedy podróżowanie znów będzie możliwe.
    2. Gdy znów będzie można podróżować, turystyka będzie wyglądać inaczej.

    Chociaż wiemy, że firma Airbnb stanie na nogi, to zmiany, którym zostanie poddana, będą z pewnością trwałe. Dlatego musimy zadziałać zdecydowanie i zmniejszyć liczbę naszych pracowników, koncentrując się na nowej, bardziej ukierunkowanej strategii biznesowej.

    Spośród 7500 pracowników zatrudnionych w Airbnb prawie 1900 – czyli niemal 25% – będzie musiało opuścić naszą firmę. Nie na wszystkie działania będziemy sobie mogli teraz pozwolić, dlatego konieczne są pewne ograniczenia i koncentracja naszej działalności.

    Bardziej ukierunkowana strategia

    Podróżowanie w nowej rzeczywistości będzie wyglądać inaczej, a Airbnb musi się do tego dostosować. Ludzie będą szukali bezpiecznych i niedrogich opcji wyjazdowych bliżej domu. Ale będą też tęsknić za czymś, co niejako zostało im odebrane – za kontaktem z drugim człowiekiem. Kiedy zakładaliśmy Airbnb, przyświecały nam idee związane z poczuciem więzi i przynależności. Obecny kryzys sprawił, że skupiliśmy uwagę na naszych korzeniach, wróciliśmy do podstaw, do tego, co czyni Airbnb tak wyjątkowym – a są to zwyczajni ludzie, którzy przyjmują gości pod swoim dachem i organizują atrakcje.

    Oznacza to, że musimy ograniczyć nasze inwestycje w działania, które nie mają bezpośredniego związku z naszą społecznością gospodarzy. Wstrzymujemy nasze prace nad projektami Transport i Airbnb Studio oraz ograniczamy inwestycje w Hotele i Luxe.

    Decyzje te nie mają nic wspólnego z naszą oceną pracy osób zaangażowanych w wymienione projekty, a z niektórymi z nich nadal będziemy współpracować. Poza tym wszystkie zespoły Airbnb muszą przygotować się na zmiany. W zależności od kierunku obranego w przyszłości przez Airbnb ograniczymy wielkość niektórych działów.

    Nasze podejście do redukcji zatrudnienia

    Określiliśmy jasne zasady redukcji zatrudnienia, odnosząc się do naszych podstawowych wartości. Oto te zasady:

    • Zaplanować redukcję zatrudnienia w kontekście przyszłej strategii biznesowej oraz wydajności niezbędnej do ich zrealizowania.
    • Zapewnić wszelką możliwą pomoc osobom, które zostaną zwolnione.
    • Działać w duchu naszego zobowiązania do szacunku wobec różnorodności.
    • Prowadzić optymalną komunikację indywidualną z osobami, których dotyczy ta sytuacja.
    • Wstrzymać się z ogłaszaniem decyzji, dopóki wszystkie szczegóły nie zostaną dopracowane (przedstawianie niekompletnych informacji może pogorszyć sytuację).

    Podjąłem wszelkie starania, by postępować zgodnie z tymi zasadami.

    Proces redukcji zatrudnienia

    Rozpoczęliśmy od stworzenia bardziej ukierunkowanej strategii biznesowej opartej na modelu długofalowych kosztów. Sprawdziliśmy, jak każdy zespół wpisuje się w naszą nową strategię, i określiliśmy, jaką powinien mieć wielkość, żeby w dalszym ciągu realizować swoje działania. Następnie wszechstronnie oceniliśmy każdego pracownika pod kątem kluczowych umiejętności, które będą nam potrzebne w przyszłości.

    Oznacza to, że będziemy zmuszeni rozstać się z innymi cenionymi i wartościowymi osobami. Airbnb opuszczają wyjątkowi ludzie, a firmy, do których trafią, zyskają wspaniałych pracowników.

    Przeanalizowaliśmy nasze podejście w takich obszarach jak odprawy, udziały w kapitale spółki, opieka zdrowotna oraz wsparcie zatrudnienia i zrobimy, co w naszej mocy, aby jak najbardziej pomóc zwolnionym osobom.

    Odprawy

    Pracownicy w Stanach Zjednoczonych będą otrzymywać podstawowe wynagrodzenie przez 14 tygodni plus jeden tydzień za każdy rok przepracowany w Airbnb. Staż pracy zostanie zaokrąglony w górę do najbliższego pełnego roku. Na przykład, jeśli pracownik był zatrudniony w Airbnb od 3 lat i 7 miesięcy, będzie otrzymywać wynagrodzenie przez dodatkowe 4 tygodnie, czyli łącznie przez 18 tygodni. Wszyscy pracownicy poza Stanami Zjednoczonymi otrzymają wynagrodzenie za co najmniej 14 tygodni plus za staż pracy w zaokrągleniu, zgodnie z zasadami obowiązującymi w danym kraju.

    Udziały w kapitale spółki

    Uchylamy warunek rocznej karencji przy wypłacie zysku z kapitału dla wszystkich osób zatrudnionych w ciągu ostatniego roku – każda zwolniona osoba, niezależnie od stażu pracy, będzie miała udział w zysku. Będzie też uprawniona do otrzymania wypłaty w dniu nabycia praw, przypadającym na 25 maja.

    Opieka zdrowotna

    Nie wiemy, jak długo potrwa ten globalny kryzys, dlatego chcemy zmniejszyć koszty opieki zdrowotnej. W przypadku naszych pracowników z USA pokryjemy koszt 12-miesięcznego ubezpieczenia zdrowotnego w programie COBRA. Pracownikom z innych krajów pokryjemy koszt ubezpieczenia zdrowotnego do końca 2020 roku. To jedyne możliwości, bo w części przypadków nie możemy przedłużyć ubezpieczenia ze względów prawnych, a w innych warunki ubezpieczenia nie pozwalają na wydłużenie ochrony. Przez cztery miesiące będziemy pokrywać koszt opieki psychologicznej w ramach współpracy z KonTerra.

    Wsparcie zawodowe

    Za cel stawiamy sobie pomaganie w znalezieniu nowego zatrudnienia dla naszych współpracowników opuszczających Airbnb. Mamy na to pięć pomysłów:

    • Katalog Talentów – uruchomimy publiczną stronę internetową, dzięki której nasi byli pracownicy będą mieli większe szanse na znalezienie nowej pracy. Jeżeli zechcą, zamieszczą tam swoje profile, CV oraz przykłady swoich dokonań do wglądu dla potencjalnych pracodawców.
    • Zespół zatrudnienia byłych pracowników – do końca 2020 roku znaczna część działu rekrutacji Airbnb przekształci się w nowy zespół zatrudnienia byłych pracowników. Pozostający w Airbnb rekruterzy pomogą odchodzącym pracownikom w znalezieniu nowej pracy.
    • RiseSmart – przez cztery miesiące można będzie korzystać z usług RiseSmart, firmy specjalizującej się w transformacji zawodowej i usługach rekrutacyjnych.
    • Pracownicze Wsparcie Koleżeńskie – zachęcamy pozostających z nami pracowników, aby w ramach nowego programu pomagali odchodzącym kolegom i koleżankom w znalezieniu nowej pracy.
    • Laptopy – komputer jest ważnym narzędziem podczas szukania nowej pracy, dlatego każdy odchodzący pracownik będzie mógł zatrzymać swój służbowy laptop Apple.

    Co dalej

    Chcę jak najszybciej przekazać wszystkim zainteresowanym jasne i czytelne informacje. Zatrudniamy osoby w 24 krajach, więc musimy brać pod uwagę lokalne przepisy i praktyki. W niektórych krajach przekazywanie informacji dotyczących zatrudnienia musi odbywać się w ściśle określony sposób. Procedury w różnych krajach mogą się różnić, jednak staramy się wszystko tak zaplanować, aby mieć na uwadze każdego pracownika.

    Od razu mogę podać informacje dla pracowników w Kanadzie i USA. Osoby, które odchodzą, w ciągu kilku najbliższych godzin otrzymają w kalendarzu zaproszenie na spotkanie pożegnalne prowadzone przez lidera ich działu. Zależy nam na indywidualnej rozmowie z każdą zwalnianą osobą, o ile jest to prawnie możliwe. Dla osób w Kanadzie i USA, które opuszczają naszą firmę, ostatnim dniem pracy będzie poniedziałek, 11 maja. Chcieliśmy dać naszym pracownikom czas na pożegnania i podjęcie odpowiednich kroków w poszukiwaniu nowej pracy – czuliśmy, że poniedziałek będzie w tym świetle właściwym wyborem.

    Niektórzy z pozostających z nami pracowników otrzymają nowe stanowiska. Osoby te dostaną zaproszenia na spotkanie zatytułowane „Nowe stanowisko”. Pracownicy Airbnb w Kanadzie i USA, którzy pozostają w firmie, nie otrzymają zaproszenia przez kalendarz.

    O godzinie 18:00 czasu pacyficznego poprowadzę spotkanie online world@ z naszymi zespołami z regionu Azji i Pacyfiku. O godzinie 12:00 czasu pacyficznego poprowadzę spotkanie online world@ z naszymi zespołami z regionu Europy i Bliskiego Wschodu. Po każdym spotkaniu zaczniemy wprowadzać kolejne etapy działań w poszczególnych krajach zgodnie z lokalnymi zasadami.

    Poprosiłem wszystkich liderów w Airbnb o zorganizowanie spotkań swoich zespołów do końca bieżącego tygodnia, aby w ten sposób okazać szacunek współpracownikom, którzy opuszczają naszą firmę. Chcę dać wszystkim czas na przyjęcie tych informacji. W najbliższy czwartek o 16:00 czasu pacyficznego poprowadzę kolejną sesję pytań i odpowiedzi.

    Słowo podsumowania

    W ciągu ostatnich ośmiu tygodni przekonałem się, jak mocno kryzys każe zdefiniować, co jest priorytetem, a co nie. Choć przeszliśmy przez burzę, teraz patrzę na różne rzeczy dużo jaśniej niż dotąd.

    Po pierwsze, dziękuję wszystkim w Airbnb. To nie była łatwa decyzja, ale podejmowałem ją, stawiając Was sobie za przykład. Widziałem, jak w najtrudniejszych sytuacjach dajecie z siebie wszystko. W tym momencie ludzie na całym świecie bardziej niż kiedykolwiek potrzebują integracji i jestem przekonany, że Airbnb stanie na wysokości zadania. Wierzę w to, ponieważ wierzę w Was.

    Po drugie, wszyscy zajmujecie ważne miejsce w moim sercu. Nasza misja to nie tylko podróżowanie. Kiedy zakładaliśmy Airbnb, naszym pierwszym hasłem było: „Podróżuj jak człowiek”. I to właśnie czynnik ludzki był zawsze ważniejszy od samej podróży. Przynależność – na tym zależy nam najbardziej. A w jej centrum leży miłość.

    Do tych, którzy zostają,

    Chcemy pokazać wszystkim odchodzącym osobom, jak bardzo doceniamy ich wkład oraz że zawsze będą częścią historii Airbnb. Jestem przekonany, że ich praca będzie kontynuowana, tak jak nasza misja.

    Do osób opuszczających Airbnb:

    jest mi naprawdę przykro. To nie Wasza wina. Świat nigdy nie przestanie szukać talentów i umiejętności, którymi dzieliliście się z Airbnb. To Wy stworzyliście Airbnb. Dziękuję Wam za jakość, którą wnieśliście do naszej firmy.

    Brian
    Airbnb
    5 maj 2020
    Czy udało nam się pomóc?