Sugestie pojawią się po wpisaniu danych wyszukiwania. Do przeglądania użyj strzałek w górę i w dół. Naciśnij Enter, aby wybrać. Jeśli wybierasz frazę, zostanie ona przesłana do wyszukiwania. Jeśli sugestia jest linkiem, przeglądarka przejdzie do tej strony.
Warunki prawne

Określanie formy działalności na Airbnb

Aby zachować zgodność z przepisami unijnymi dotyczącymi ochrony konsumentów, Airbnb ma obowiązek poprosić gospodarzy, aby wskazali, czy działają jako gospodarze profesjonalni czy osoby fizyczne. Twój status będzie widoczny w wynikach wyszukiwania i na stronie oferty wyświetlanej gościom z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Dzięki tym informacjom zapewniamy również funkcje, które będą Ci najlepiej służyć.

Określenie Twojego statusu jako gospodarza profesjonalnego lub osoby fizycznej

  • Jesteś gospodarzem profesjonalnym, jeśli oferowanie zakwaterowania na Airbnb jest Twoim podstawowym zajęciem lub źródłem dochodu lub jeśli działasz w ramach większej firmy, takiej jak hotel butikowy albo firma zarządzająca nieruchomościami. Jeśli oferujesz zakwaterowanie w ramach firmy lub jednoosobowej działalności gospodarczej poza internetem, wtedy Twoja działalność w tym zakresie na Airbnb prawdopodobnie również powinna być uznana za działalność gospodarczą. Zwykle działasz jako gospodarz profesjonalny także wtedy, gdy przez dłuższy okres regularnie przyjmujesz gości na Airbnb w celach zarobkowych. Wskazówką świadczącą o profesjonalnym charakterze działalności może być też liczba lokali lub atrakcji oferowanych przez Ciebie na Airbnb oraz liczba i częstotliwość rezerwacji. Ta lista nie jest wyczerpująca, dlatego przy ustalaniu, czy jesteś gospodarzem profesjonalnym, mogą być brane pod uwagę także inne czynniki.
  • Osoba fizyczna: jesteś osobą fizyczną, jeśli wynajmowanie na Airbnb nie jest Twoim podstawowym zajęciem lub źródłem dochodu (np. jest to zajęcie poboczne lub oferujesz miejsce na Airbnb tylko okazjonalnie).

Uwaga: Airbnb nie może samodzielnie ustalać Twojego statusu jako gospodarza ani nie ma takiego obowiązku. Jeśli nie masz pewności co do swojego statusu, zalecamy skonsultowanie się z prawnikiem.

Dlaczego musisz podać te informacje

Aby zachować zgodność z przepisami UE dotyczącymi ochrony konsumentów, Airbnb ma obowiązek podawać Twój status gospodarza w wynikach wyszukiwania i na stronie oferty wyświetlanych gościom w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Korzystamy z tych informacji także po to, aby udostępnić Ci funkcje, które będą Ci najlepiej służyć.

Jak zadeklarować swój status gospodarza

O podanie Twojego statusu poprosimy Cię na etapie tworzenia oferty lub później. Musisz wtedy wskazać, czy jesteś gospodarzem profesjonalnym czy osobą fizyczną. Swój status musisz określić tylko jeden raz. Jeśli Twoja sytuacja się zmieni, możesz zaktualizować swój status w szczegółach konta. Jeśli nie uda Ci się wprowadzić zmian, skontaktuj się z zespołem obsługi społeczności.

Dodatkowe wymagania dotyczące gospodarzy profesjonalnych

Poniższe informacje dotyczą gospodarzy profesjonalnych z miejscem zamieszkania lub siedzibą w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

Przekazywanie informacji o swojej firmie

    Prawo ochrony konsumentów wymaga od gospodarzy profesjonalnych, aby przed dokonaniem rezerwacji przez potencjalnych gości przekazali im w jasny i zrozumiały sposób pewne informacje. Oto przykłady:

    • Twoja tożsamość, np. zarejestrowana nazwa firmy
    • Adres Twojej firmy (skrytka pocztowa nie wystarczy)
    • Twoje dane kontaktowe (np. numer telefonu i adres e-mail)
    • Numer wpisu do rejestru przedsiębiorców (w stosownych przypadkach)
    • Numer VAT (w stosownych przypadkach)
    • Dane izby handlowej, której podlegasz (jeśli dotyczy)
    • Dane dotyczące schematu autoryzacji, któremu podlegasz, w tym nazwa właściwej instytucji (jeśli dotyczy)

    Uwaga: w zależności od okoliczności wymagane informacje mogą się różnić. Jeśli nie masz pewności co do swoich obowiązków jako gospodarza profesjonalnego, zalecamy skonsultowanie się z prawnikiem

    Możesz dodawać i edytować wymienione powyżej informacje w sekcji danych firmy na swoim koncie Airbnb. Podane informacje na temat firmy będą automatycznie wyświetlane we wszystkich Twoich ofertach. Dodanie lub usunięcie danych firmy nie zmieni Twojego statusu jako gospodarza profesjonalnego lub prywatnego. Wyświetlanie tych informacji na stronie oferty jest dostępne tylko wtedy, gdy gospodarz nie jest gospodarzem prywatnym.

    Przekazywanie informacji o zakwaterowaniu i cenach

    Zadbaj o to, żeby oferowane przez Ciebie miejsce było opisane poprawnie i szczegółowo. Nie pomijaj żadnych informacji, które są istotne dla gości. Musisz również upewnić się, że cena zakwaterowania obejmuje wszystkie obowiązkowe opłaty, w tym podatki (np. VAT).

    Czy gościom, którzy rezerwują ofertę na Airbnb u gospodarza profesjonalnego, przysługuje 14-dniowe prawo do odstąpienia od umowy?

      Nie. Zgodnie z art. 16 (l) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów umowy dotyczące świadczenia usług w zakresie zakwaterowania stanowią wyjątek od prawa do odstąpienia od umowy, jeżeli umowa przewiduje konkretny dzień lub okres świadczenia usługi. Musisz jednak poinformować gości o tym, że takie prawo im nie przysługuje.

      Pamiętaj: powyższe przepisy nie mają wpływu na prawa, jakie przysługują Twojemu gościowi zgodnie z ustalonymi przez Ciebie zasadami anulowania.

        Uwaga: ta strona służy wyłącznie celom informacyjnym. Podane poniżej informacje nie mają stanowić porady prawnej. Jeśli nie wiesz, czy te przepisy mają zastosowanie w Twoim przypadku, skonsultuj się z prawnikiem lub radcą prawnym.

        Powiązane artykuły

        • Tyrol

          Jeśli chcesz zostać gospodarzem Airbnb, zapoznaj się z informacjami o tym, jakie przepisy obowiązują w Twoim mieście.
        • Administrator podróży

          Rejestracja firmy w Airbnb dla Firm

          Aby zgłosić swoją firmę lub porozmawiać z kimś o tym, jak to działa, wypełnij nasz formularz kontaktowy.
        • Administrator podróży

          Anulowanie przez gospodarza i Airbnb dla Firm

          Jeśli gospodarz anuluje rezerwację, osoba podróżująca służbowo otrzyma od nas e-maila z informacją o tym. Podróżny może sam zrobić nową reze…
        Uzyskaj pomoc dotyczącą m.in. rezerwacji i konta.
        Zaloguj się lub zarejestruj